Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Het boek is bedoeld voor opleiders van trainers die meer willen weten over de methdodiek, de theorie en de praktijk, van het geven van trainingen in gespreksvoering. Voor een goede beroepsuitoefening is het belangrijk de sociale vaardigheden te beheersen. Of het nu gaat om hulpverlening, advisering, leiding geven of dienstverlening: de beroepsrol vereist dat men op professionele wijze met de gesprekspartner weet om te gaan. Via systematische en gestructureerde training kan men op dit gebied veel leren. De auteurs hebben het boek geschreven voor docenten, trainers en opleidingsfunctionarissen. Op basis van sociaal- leertheoretische inzichten en principes van `skill- training' worden de trainingsdoelen en -methoden behandeld. Ook worden de houding en vaardigheden van de trainer concreet gemaakt. Ten slotte wordt aandacht besteed aan de vormgeving en evaluatie van trainingen.
Gesprekstechnieken --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Gesprekstraining --- #KVHB:Kantoor Annelies Deprez --- 499.4 --- gesprekstechnieken --- gespreksvaardigheden --- rollenspel --- Communicatie --- Gesprekstraining --- Groepsgesprek --- Rollenspel --- Mondelinge communicatie --- Gesprekstechnieken. --- methoden van het sociaal werk --- Mass communications --- gesprekstraining --- Social welfare methods --- Sociale vaardigheden: gesprekstechnieken --- 82.08 --- hulpverlening
Choose an application
S'adresse à tout enseignant, éducateur, animateur ou metteur en scène, qui veut travailler le théâtre avec des adolescents. L'objectif est de donner à tous des outils pratiques pour mettre en place une sensibilisation théâtrale.
Acting --- Art dramatique --- Study and teaching (Secondary) --- Handbooks, manuals, etc. --- Etude et enseignement (Secondaire) --- Guides, manuels, etc. --- Frans --- Franse cultuur --- Idiomen --- Rollenspel --- Toneel --- Frankrijk --- Idioom --- Cultuur --- Theater
Choose an application
Wat is de invloed van een groep op het individu? Groepen aan het werk geeft een antwoord op deze vraag. In dit toegankelijke en handzame boek wordt sociaal-wetenschappelijke kennis geïllustreerd met ervaringen uit de praktijk. Dit maakt het geschikt voor iedereen die professioneel met groepsprocessen te maken heeft of krijgt; niet alleen sociaal-psychologen of sociologen maar ook managers, docenten, maatschappelijk werkers, sociaal-pedagogisch werkers en verpleegkundigen. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.m.: effectiviteit van taakgroepen, groepsontwikkeling/stadia, leercyclus van Kolb, communicatie, besluitvorming, conflict en onderhandeling, diversiteit, rollen en normen, leiderschap. Het boek onderscheidt zich door de vele onderwijskundige aanwijzingen voor het combineren van theorie en praktijk. In de herziene versie is die didactische component nog consequenter uitgediept. Per hoofdstuk worden veelsoortige opdrachten aangeboden: een rollenspel, een experiment, een groepsdiagnostische en een individueel diagnostische opdracht. De cd-rom speelt een belangrijke rol bij het verwerken en praktisch toepassen van de theorie. Practicum Groepsdynamica (cd-rom) Er zijn directe links van de matrix (inhoudsopgave) op de cd-rom naar de gekozen oefening aangebracht. De groepsopdrachten staan zowel in het boek als op de cd-rom. Verder staan er opdrachten op die de student individueel kan doen. Bij de diagnostische oefeningen is het mogelijk eenvoudige berekeningen te maken. De cd-rom bevat verder diverse lijsten, formats, test- en andere praktische hulpmiddelen. Deze kunnen worden uitgeprint of direct op de cd-rom worden ingevuld.
Besluitvorming --- Groepspsychologie --- Groepswerk --- groepspsychologie --- #KVHB:Groepen --- #KVHB:Sociale psychologie --- 493.6 --- groepswerk --- 305.2 --- Communicatie --- Conflicten --- Cultuurverschillen --- Feedback --- Groepsdynamica --- Leidinggeven --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Rollenpatronen --- Rollenspel --- Samenwerking --- Teamcommunicatie --- 658.017 --- Conflictbeheersing --- Diversiteit --- Groepering --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Normen --- Sociale vaardigheden op het werk --- groepswerk, psycho- en sociodrama, rollenspel, simulatiespel --- Psychologie van groepen --- Contains audio-visual material --- Groepspsychologie. --- Groepswerk. --- groepspsychologie. --- Primary groups --- Social welfare methods --- groepsprocessen
Choose an application
'Spel en ontwikkeling' is een nieuw boek in de reeks Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Het neemt de plaats van 'Spel en spelen'. 'Spel en ontwikkeling' is bestemd voor (aanstaande) leidsters en leerkrachten die ontwikkelingsgerichte spelactiviteiten voor jonge kinderen willen ontwerpen en begeleiden. De praktijkervaringen en de theorievorming uit de afgelopen jaren maken duidelijker dan ooit hoe belangrijk het spel is voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen. Zij hebben niet alleen een rijke speelomgeving en uitdagende activiteiten nodig om te kunnen genieten van het spel en om (weer) te leren spelen. Omdat we weten hoeveel leermogelijkheden in het spel besloten liggen, zijn er vooral ook volwassenen nodig die inzicht hebben in spelontwikkeling. Volwassenen - leidsters en leerkrachten - die het spel van jonge kinderen waarderen, begeleiden en stimuleren. Aan deze pedagogische uitdaging wil dit boek een bijdrage leveren. In het boek zijn drie grote lijnen aan elkaar verbonden. Een daarvan is de uitwerking van de spelactiviteiten die voor kinderen van drie tot ongeveer zeven jaar noodzakelijk zijn: manipulerend spel en bewegingsspel, rollenspel, constructiespel en thematisch spel. Niet alleen het aanbod aan ontwikkelingsgerichte activiteiten en inhouden komt aan de orde, ook en vooral de ontwikkeling van deze spelvormen: vanuit het manipulerend spel naar rollenspel en constructiespel, en vandaar naar de bewuste leeractiviteit. De tweede wordt gevormd door de leerprocessen die binnen deze spelactiviteiten aangesproken worden: sociale vaardigheden, taalontwikkeling, woordenschat en NT2, symboolvorming en schematiseren, en lees-schrijfontwikkeling en reken-wiskundeontwikkeling. Het spel aan de verteltafel en het maken van teksten en werktekeningen zijn voorbeelden van activiteiten die deze leerprocessen be nvloeden. In de derde lijn krijgen het didactisch handelen en de vaardigheden een plaats die leidsters en leerkrachten inzetten om het spel goed te kunnen ontwerpen, te begeleiden, te observeren en te plannen. Deze kwaliteiten worden in de loop van het boek, gekoppeld aan de verschillende spelvormen, meegenomen en opgebouwd. In dit boek staat het begeleide spel centraal. De overwegingen achter deze keus zijn in het slothoofdstuk verwoord. Op die plaats komen ook andere meer theoretische beschouwingen aan bod, onder meer over het spel als leidende activiteit in de ontwikkeling van jonge kinderen en de rol van volwassenen. Daar ook gaat de aandacht uit naar de essentie van een Ôspelgeori nteerd curriculumÕ als Startblokken en Basisontwikkeling en naar de opbrengsten daarvan. De afgelopen jaren hebben veel leidsters, leerkrachten, begeleiders en nascholers - in het kader van Startblokken en Basisontwikkeling - gewerkt aan spel en ontwikkeling van jonge kinderen. Hun ervaringen zijn in de vorm van inspirerende beelden en beschrijvingen uit de dagelijkse praktijk opgenomen. Deze praktijken laten niet alleen zien hoe rijk het aanbod is en hoe veel kinderen in de context van het spel willen en kunnen. Ze maken ook duidelijk over hoeveel inlevingsvermogen, gezond verstand, creativiteit, pedagogische en vakdidactische kwaliteiten leidsters en leerkrachten beschikken! (flaptekst)
kleuters --- ontwikkelingspyschologie --- spelactiviteiten --- Constructiespelen --- Kleuters --- Rollenspel --- Ontwikkelingspsychologie --- Bewegingsopvoeding ; basisonderwijs --- Ontwikkeling van kinderen --- Spelen ; basisonderwijs --- 042443.jpg --- Kleuterschool: spel --- spelen --- psychomotorische ontwikkeling --- bewegingsspelen --- Didactics of sports and games --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Constructiespel --- Thematisch werken --- 474.53 --- 471.6 --- Spelen --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- lichamelijke opvoeding --- cognitieve ontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- Spelontwikkeling --- Spel
Choose an application
De kern van het boek bestaat uit drie uitgewerkte lessenseries voor de onder-, midden- en bovenbouw. Ze vormen samen een leerlijn. De leerlijn kent varianten voor beginnende, gevorderde, taalzwakke en NT2-leerlingen. De theorie staat geheel in dienst van de beschreven lessen en geeft antwoord op de vraag naar het waarom van alle keuzes die leerkrachten moeten maken. Door zelf dramalessen te geven en zich te verdiepen in het leerproces van de leerlingen en van zichzelf, verwerven (aankomende) leerkrachten de in het boek beschreven competenties voor dramatisch spel.
#KVHB:Dramatechnieken --- #KVHB:Expressie --- #KVHB:Lager onderwijs --- 477.2 --- basisonderwijs --- didactiek --- dramatische expressie --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Drama --- Dramatische expressie(Dramatische vorming) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Rollenspel --- Toneel --- Basisonderwijs --- Bewegen --- Bewegingsexpressie --- Didactiek --- Dramatische expressie --- Dramatische vorming --- Handboek/cursus --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlijn --- Muziek --- Non-verbaal gedrag --- Pantomime --- Pop --- Scenario --- Schilderij --- Spel --- Taal --- Theater --- Verhalen --- basisonderwijs : drama (ler) --- dramatische expressie (ler) --- 373.3 --- Onderwijs --- 042762.jpg --- Dramatische vorming: didactiek lagere school --- didactiek basisonderwijs - dramatische expressie, spel en beweging, verbale expressie --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- toneelonderwijs --- Dramatische expressie ; basisonderwijs --- Muzische vorming
Choose an application
Met ankerverhaal : "Het verhaal van eend"
Didactische materialen ; kleuteronderwijs --- Vertellen ; kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- 371.67 <4-11> --- 373.2 --- #PBIB:+108.21 --- aanvankelijk lezen --- aanvankelijk rekenen --- kleuteronderwijs --- leerboeken --- sociaal-emotionele opvoeding --- taalontwikkeling --- 471.4 --- Nederlands --- didactiek --- ontwikkelingsmaterialen --- wiskunde --- 471.41 --- 471.42 --- Beken (Sloten) --- Belonen --- Fantasie --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Kleuteronderwijs --- Ontluikende geletterdheid --- Rollenspel --- Schoolboeken --- Taal --- Wiskundige initiatie --- Woordenschat --- Eenden --- Lente --- Prentenboeken --- Verhalen --- Verkleden --- Vertellen --- Water --- Woorden --- 471.41 ) Taal en verbale expressie --- 373.2 Kleuteronderwijs --- 371.67 <4-11> Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen--Oost-Europa --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen--Oost-Europa --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Algemeen --- didactiek kleuteronderwijs --- Taal en verbale expressie --- Cognitieve opvoeding --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material
Choose an application
De bedoeling van dit kaartspel is je met jezelf en anderen in gesprek te brengen over hetgeen je inspireert, van binnen uit motiveert. Het spel geeft richting bij het beantwoorden van de vraag: wat wil ik? Het spel bestaat uit 140 kaarten, verdeeld over vier groepen:- Activiteiten. Hierbij gaat het om vragen als: Waar ben ik graag mee bezig? Waar krijg ik energie van? Voorbeelden zijn: verzorgen, anderen iets leren, onderzoeken of ontwerpen.- Inspiratiebronnen. De kernvraag bij deze set kaarten is: Waar haal ik mijn inspiratie vandaan? Voorbeelden zijn: natuur, idealen, gevoelens, wetenschap of techniek.- Voorwaarden. Hierbij gaat het om de vraag: Wat heb ik nodig om effectief en prettig te kunnen functioneren? Voorbeelden zijn: vrijheid, steun van anderen of resultaat zien.- Belemmeringen. De centrale vraag hierbij is: Welke gedachten remmen mij te doen wat ik leuk vind of mijn kwaliteiten in te zetten? Voorbeelden zijn: 'ik ben niet de moeite waard', 'ik wil geen hulp vragen' of 'anderen laten mij in de steek'.Met bovenstaande groepen kan zowel afzonderlijk als in combinatie met elkaar worden gespeeld. Je zou de verhouding tussen de afzonderlijke onderdelen van het spel en het begrip 'inspiratie' als volgt kunnen samenvatten: wil je geïnspireerd raken of blijven, dan is het van belang dat je activiteiten doet die je leuk vindt, dat aan de voor jou noodzakelijke voorwaarden wordt voldaan, dat je je inspiratiebronnen volledig benut en dat je weinig last hebt van belemmeringen.Er zijn talloze toepassingen van dit spel, bijvoorbeeld: samenwerking in teams, intervisie, functioneringsgesprekken, loopbaanplanning en coaching.( https://www.managementboek.nl/spel/9789074123075/inspiratiespel-spel-peter-gerrickens)
65.012.4 --- jeu --- spel --- management --- Motivation Motivatie --- Personnalité Persoonlijkheid --- educatief --- kaarten --- psychologie --- rollenspel --- scholen --- sociaal --- sociologie --- teams --- 305.8 --- 417.1 --- 622.9 --- Kennismakingsspelen --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Persoonlijkheidsleer --- Psychologie --- Zingeving --- communicatie --- competenties --- sociale vaardigheden --- spelen --- vaardigheidstraining --- 415.3 --- Emoties (gevoelens, haat) --- Inspiratie --- 159.923 --- Communicatie --- Karakterkunde --- Persoonlijkheid --- 305 --- D50056.jpg --- Relatiespelen --- motivatie --- Team personeel talenten zelfontwikkeling zelfontplooiing creativiteit success --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- Persoonlijkheidsleer - Typologiën --- Uitvoerende functies --- 159.94 --- Games --- Didactics of social education --- persoonlijkheidsleer --- spelinstructie --- zelfkennis --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Sociale psychologie --- #KVHB:Motivatie --- #KVHB:Spellen --- kwartetspel --- D50055.jpg --- Relationele spelen --- Educatieve spelen --- Sociale psychologie --- Communicatieve vaardigheden --- Zelfontplooiing --- persoonlijkheidsvorming --- emoties --- 159.942 --- Groepsdynamiek --- Teamwerk --- Functioneringsproblemen --- Begeleiding --- Motivatie --- Zelfmanagement --- Functioneringsprobleem (gezondheidszorg) --- Zelfzorg --- Man --- Volwassene --- Ontwikkelingsspelen --- Sociale vaardigheden --- coaching --- Functioneringsprobleem (werkcontext)
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|